Respon.cat reconeix vint pimes per bones pràctiques de Responsabilitat Social
- Respon.cat ha volgut mostrar que les pimes també gestionen la responsabilitat social amb un gran sentit de compromís cap a la societat
- Les pimes que van començar a gestionar la responsabilitat social segueixen fent-ho de manera molt majoritària. L’efecte de la crisi ha estat limitat en la gestió de la Responsabilitat Social en aquelles empreses que tenien un compromís fort.
- Durant l'acte es va anunciar la convocatòria d'uns Premis d'RSE i el llançament d'un nou programa RSE.Pime.
[NOTA DE PREMSA] Barcelona, 16 de desembre de 2014
Ahir es va desmentir el tòpic que la Responsabilitat Social és sobretot una matèria de les empreses de grans dimensions. Vint pimes de tot Catalunya van rebre el reconeixement per les seves bones pràctiques d'RSE, en un acte que va tenir lloc al Saló Daurat de la Casa Llotja de Mar presidit pel conseller d’Empresa i Ocupació Felip Puig i el president del Consell de Cambres de Catalunya, Miquel Valls.
Amb aquesta iniciativa s'ha volgut reconèixer el paper actiu i compromès que porten a terme les empreses petites i mitjanes en matèria de responsabilitat social. Les vint empreses recullen una gran diversitat, de sectors, de territori, de dimensions, de propietat, o d’antiguitat. De cada empresa s'ha elaborat una fitxa, i tota la publicació es pot consultar al web de Respon.cat. Les empreses reconegudes són: Agromillora, Apropa Cultura (L’Auditori), ARP Catalonia, Fundació Ave Maria, Hotel Can Borrell, Coral Transports & Stocks, Granel, Hidrocolor, Isidro Torras, Raspalls tècnics, Restaurant La Cucanya, Pastisseria Artesana La Granja, Llagurt, MónNatura Pirineus (Fundació Catalunya - La Pedrera), Montajes Rosec, Poltank, René + que electrodomèstics, Escola Sant Gervasi, Serrat Agrocuina, Taxis Igualada, i Vallformosa.
Josep Santacreu, conseller delegat de DKV Assegurances, va intervenir en nom de Respon.cat i va argumentar que un esforç d'RSE és compatible amb uns bons resultats empresarials. El també president del Grup de Treball d'RSE de la Cambra de Barcelona va afirmar que la societat demana canvis i les empreses tenim alguna cosa dir, i que davant els reptes complexos que tenim cal la complicitat de tots, governs, empreses grans i petites, i la societat civil.
Santacreu va anunciar que per al 2015 Respon.cat convocarà uns Premis d'RSE que reconeixeran el que fan tant les empreses grans com les pimes, i que també es portaria a terme una nova edició del programa RSE.Pime amb la voluntat de fer-lo anualment per facilitar que moltes més empreses petites i mitjanes es vagin incorporant a la gestió de l'RSE. Finalment va obrir les portes de Respon.cat a totes les empreses interessades, ja sigui per fer-se'n membres o per participar-hi.
El tancament de l'acte va correspondre a Felip Puig, conseller d'Empresa i Ocupació, que va indicar que la recuperació econòmica ha de permetre fer empreses més sòlides i que s'orientin a crear valor compartit, cosa que implica innovació de les nostres estructures productives. Pel conseller, l’activitat econòmica amb la vista posada al llarg termini és més segura, i el model de l'RSE ho fa així, i va afirmar que el propòsit empresarial ha de ser sostenible a partir d'uns compromisos ambientals i socials, entenent l'RSE com un procés de millora sustentat en la gestió d'uns actius intangibles.
Segons Puig, en moments de rigor pressupostari cal posar en valor les empreses que gestionen l'RSE, ja que donar-los suport és apostar per la reinversió i creació de riquesa, de manera que l'RSE contribueix a la recuperació econòmica. Iniciatives com Respon.cat ens fan pujar l'orgull reputacional de les empreses i la il·lusió col·lectiva com a país.
El president del Consell de Cambres, Miquel Valls, va donar la benvinguda a l'acte i va presentar la iniciativa Respon.cat com el producte de l’esforç d’empreses compromeses en RSE. Valls va afirmar que estem construint un territori socialment responsable i que calen espai de trobada com aquests per avançar en la Responsabilitat Social com un atribut de país.
El compromís de les pimes cap a la societat es manté sòlid
Durant l'acte es van presentar els resultats d'una enquesta feta a les pimes participants en programes de foment de l'RSE en els darrers anys, algunes de caràcter pioner com RSE.Pime, tRanSparÈncia, RSE.Coop, Gestió Sostenible Rural… Ara Respon.cat ha demanat l’estat de situació a aquestes pimes, en una acció concertada entre el Consell de Cambres i el Departament d’Empresa i Ocupació per a poder llançar noves propostes.
Més d’un centenar han mostrat en quin estat es troben respecte a l’RSE i els resultats parlen clar amb uns resultats altament positius ja que un 95% de les pimes que han participat en programes segueixen gestionant l’RSE, cadascuna amb diferents graus d’intensitat, és a dir que solament en una de cada 20 s’ha produït un abandonament de l’interès per l’RSE. I dues de cada tres (66%) han progressat, ja sigui una mica o molt.
Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, ha explicat que les raons més adduïdes per haver progressat en RSE són el desenvolupament de valors corporatius (42,2%) i la valoració per part de la clientela (28,4%), mentre que quan no s'ha progressat sovint ha estat per limitacions econòmiques però gairebé mai s'ha produït una pèrdua de l’interès directiu.

Tot seguit, ha tingut lloc una conversa a quatre, amb la participació de dues empreses reconegudes. Vallformosa, unes caves llargament consolidades, i Granel, nascuda durant la crisi, van donar testimoni dels seus compromisos empresarials, van convidar les empreses de petites dimensions a prendre el compromís i van agrair el reconeixement en nom de totes les empreses. També van intervenir Daniel Ortiz, de l'Institut Cerdà, que és membre de Respon.cat, i Xavier López, director general d'Economia Social de la Generalitat de Catalunya. López va remarcar la necessitats de les col·laboracions público-privades, que poden donar un efecte multiplicador a l'RSE, mentre que Ortiz va emfasitzar la importància que les pimes gestionin activament l'RSE per a construir un territori socialment responsable.
Respon.cat és un organisme que vol implicar les empreses i les organitzacions empresarials més compromeses amb la Responsabilitat Social, amb l’objectiu de promoure un salt qualitatiu i quantitatiu de l’RSE a Catalunya. És un projecte de país vinculat a la competitivitat sostenible de les empreses, que focalitza l’RSE com a factor estratègic i cultural de les empreses.
- Accés a la Publicació que recull vint casos de pimes amb bones pràctiques d’RSE
- Accés als resultats: Publicació_enquesta_pimes_RSE_Respon.cat
- Web de Respon.cat: www.respon.cat
Related
També et pot interesà
Diàleg a fons a la Jornada de transferència dels Premis Respon.cat
Aquest matí s’ha celebrat la Jornada de transferència de les iniciatives premiades als Premis Respon.cat 2015. Josep Santacreu, president de Respon.cat, ha posat de relleu l’oportunitat d’aprenentatge que suposa aquesta
El compromís de les pimes cap a la societat es manté sòlid
Les pimes que van començar a gestionar la responsabilitat social segueixen fent-ho de manera molt majoritària L’efecte de la crisi ha estat limitat en la gestió de la Responsabilitat Social
Creix el risc de pobresa entre dones formades, sobretot després de ser mares
El Projecte Focus de l’RSE a Catalunya va determinar com una de les matèries rellevants el Desenvolupament del Capital Humà dins el Focus de compromís amb el territori. El PuntAvui i
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Cercador
AGENDA
- 19/12/2019
- La responsabilitat lingüística en el marc de l'Agenda 2030
- a Barcelona
- 16/01/2020
- Curs RSE: Planificar, liderar i dotar-se d’eines per a la gestió ètica
- a Barcelona
- 21/01/2020
- Taller Empresa saludable, empresa responsable: ambient físic
- a
EMPRESES MEMBRES

“Ser sostenibles i rendibles serà el que diferenciarà l’empresa del segle XXI”

"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."

“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”

“Més capacitació i responsabilitat es pot captar i manifestar a l’empresa, i més si està ben gestionada”

“La responsabilitat empresarial comença
per la responsabilitat i el compromís
personal amb la societat i
les persones que ens envolten”


“El paper de l’empresa és el desenvolupament harmoniós de la societat. L’empresa ha de decidir anar més enllà del benefici econòmic i comprometre’s amb les tres potes del desenvolupament sostenible”

“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”

“Tothom som coresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”


“Ha sido una jornada muy enriquecedora,
de diálogo y cambio de impresiones,
la esencia de la RSC”

“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”

“Ètica i filantropia”

“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”



“Obrim mires! les empreses socialment responsables inspiren l’entorn proper i són el primer pas per canviar el món”


“Ara més que mai RESPON per una Responsabilitat Social oberta a tothom”


“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”

“Com podem incidir des de Respon.cat en l’àmbit educatiu?”

“Després de la superació de la crisi empresarial, ara toca impulsar la Responsabilitat Social sense excuses”

“Per poder avançar, tots hem
de pensar en el conjunt de la població i el nostre entorn”


“Hem d’entendre que la societat,
cada cop menys, acceptarà una empresa que
no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”

“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”

“Responsabilitat Social permanent,
365 dies l’any”


“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”

“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”

“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”

“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromés des de dalt fins a baix”


“Com a empresaris és una gran sort ajudar una mica a crear un món de futur molt més just, sostenible i feliç”



“La responsabilitat empresarial comença
per la responsabilitat i el compromís
personal amb la societat i
les persones que ens envolten”

“Tan de bo la filantropia arribi cada cop més lluny”

“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”

“Hem de ser valents
per defensar el valor ètic de l’empresa”

“Compromís compartit per a la transformació social”