El proper 7 de novembre tindrà lloc una nova càpsula de coneixement com les que Respon.cat ja va oferir l’any passat. En aquesta ocasió el tema estarà centrat en la coresponsabilitat i reforma horària, com a element clau per al desenvolupament del capital humà en el sí de l’empresa.
Aquesta sessió forma part d’un cicle de quatre càpsules de coneixement, que tindrà continuïtat el 21 de novembre, coincidint amb les sessions matinals del programa RSE.Pime. Aquestes sessions de tarda són obertes al públic en general, amb una limitació d’assistència segons capacitat.
L’horari de la sessió correspon al compromís de Respon.cat per adequar el seu funcionament als criteris de la reforma horària. Per això, la sessió començarà a les dues de la tarda, cosa que permetrà acabar a dos quarts de cinc.
Participants a la càpsula:
Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat
Fabian Mohedano, Iniciativa per a la reforma horària
Beatriz Castillo, Fundació Joia
Anna Fornés, Fundació Factor Humà
El repte del desenvolupament del capital humà de les empreses
L'economia occidental, creixentment basada en el coneixement, requereix d’una força laboral altament qualificada. Cada cop hi ha més competència a nivell global per a captar i retenir talent.
La competitivitat de l'economia inclou aspectes diversos, però la gestió del temps és un factor sistèmic que es troba a la base de moltes disfuncions que patim, amb greus conseqüències d'ordre laboral, econòmic, familiar, social, educatiu...
El 90% dels directius creuen que un bon equilibri entre vida personal i professional millora el rendiment en el treball.
El 45% considera que el nivell d’estrès a la seva feina afecta la seva salut, i si són dones, el percentatge puja al 55%.
Amb això, les empreses espanyoles són les que ofereixen menys flexibilitat laboral.
Per això s'han prioritzat aquests aspectes:
Justificació per a Catalunya
Si Catalunya vol optar per un model de competitivitat responsable, cal superar els contextos de competència per costos laborals i cercar l'excel·lència competitiva, a partir d'una estratègia d'innovació i internacionalització. Aquest model ha de permetre una major qualitat laboral, empreses amb una cultura més avançada, i un major desenvolupament professional i humà dels equips.
A més, la gestió del temps i la conciliació de la vida laboral i familiar és un factor bàsic de salut, equilibri personal i cohesió social, de manera que la a Catalunya es vol optar per una reforma horària com a projecte compartit per institucions i els agents econòmics i socials, ja que el model horari suposa una infraestructura bàsica per a fer un país amb qualitat de vida i més productiu, base per a un competitivitat responsable i sostenible.
Les accions que una empresa o sector faci per a desenvolupar la qualitat laboral són bones pràctiques d'RSE, que tenen impacte en matèria laboral i també van correlacionades amb altres vectors, com els d'impacte econòmic, social o fins i tot de bon govern en el sentit que és indestriable de l'estil directiu, lideratge i model de governança de les organitzacions. Entre les accions que quedarien incloses podríem incloure també la captació de talent, formació contínua, gestió per competències, motivació, pràctiques i formació professional dual...
Respecte a la reforma horària, l’esforç per a facilitar la conciliació depèn de múltiples agents, per tal d’assolir el canvi d’hàbits necessaris (programació de televisió, horaris comercials, etc.) però que poden generar resistències. En aquest sentit, cal un acord general per a fer un salt en la gestió del temps, a partir d'un gran consens, en el qual cal que cada agents sigui actiu i compromès.
Intervenció de l’Excm. Sr. Miquel Valls i Maseda, president del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya, a l’acte de Reconeixement de Bones Pràctiques de Responsabilitat Social de pimes, organitzat
Avui ha tingut lloc la primera sessió del programa RSE.Pime 2017 amb les 20 organitzacions participants. En aquesta sessió s’ha parlat de la Responsabilitat social com a estil i metodologia
Dilluns 14 de desembre al migdia se celebrarà l’Acte de lliurament de Premis Respon.cat 2015 a la Llotja de Mar de Barcelona. L’acte començarà amb la proclama de l’Ideari que pretén inspirar
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“Compromís compartit per a la transformació social”
“El paper de l’empresa és el desenvolupament harmoniós de la societat. L’empresa ha de decidir anar més enllà del benefici econòmic i comprometre’s amb les tres potes del desenvolupament sostenible”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”
“Obrim mires! les empreses socialment responsables inspiren l’entorn proper i són el primer pas per canviar el món”
“La responsabilitat empresarial comença per la responsabilitat i el compromís personal amb la societat i les persones que ens envolten”
“Per poder avançar, tots hem de pensar en el conjunt de la població i el nostre entorn”
“Ha sido una jornada muy enriquecedora, de diálogo y cambio de impresiones, la esencia de la RSC”
“Ara més que mai RESPON per una Responsabilitat Social oberta a tothom”
“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”
“La responsabilitat empresarial comença per la responsabilitat i el compromís personal amb la societat i les persones que ens envolten”
“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”
“Responsabilitat Social permanent, 365 dies l’any”
“Tothom som coresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“Després de la superació de la crisi empresarial, ara toca impulsar la Responsabilitat Social sense excuses”
“Ètica i filantropia”
“Com podem incidir des de Respon.cat en l’àmbit educatiu?”
“Hem de ser valents per defensar el valor ètic de l’empresa”
“Tan de bo la filantropia arribi cada cop més lluny”
“Més capacitació i responsabilitat es pot captar i manifestar a l’empresa, i més si està ben gestionada”
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Com a empresaris és una gran sort ajudar una mica a crear un món de futur molt més just, sostenible i feliç”
“Ser sostenibles i rendibles serà el que diferenciarà l’empresa del segle XXI”
“Hem d’entendre que la societat, cada cop menys, acceptarà una empresa que no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”
“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromés des de dalt fins a baix”
“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”