[ARTICLE] Empreses amb una cultura avançada de la responsabilitat cap a la societat i de la mediació

JornadaMediacioRSE_Respon.cat

  • Aquest proper dimarts tindrà lloc una jornada sobre Mediació i RSE, amb ponents de primer nivell.
  • Aquesta Jornada serà una gran oportunitat per a aprofundir en la dimensió compartida d'aquestes dues disciplines tan interessants per a les organitzacions que vulguin desenvolupar-se de manera harmònica i sostenible en els propers anys.
Informació bàsica
  • Dia: Dimarts 19 de gener de 2016 a les 17.00 h (durada aproximada 90 minuts)
  • Lloc: Auditori de la Cambra de Comerç de Barcelona (Av. Diagonal, 452 Barcelona)
  • Programa en pdf
  • Us podeu inscriure en aquest enllaç
  • Gratuït

El conflicte és consubstancial a la nostra societat, a la condició social de la humanitat i, en conseqüència, a l'activitat de les empreses i organitzacions en les seves relacions entre els grups d'interès, ja sigui a nivell intern o extern.
La Responsabilitat Social (RSE) és un enfocament de gestió que parteix del compromís ètic de les organitzacions per a intentar assolir la sostenibilitat, repte que cal entendre en els diferents vectors dels impactes corporatius, ja siguin econòmics, socials, laborals, ambientals i de bon govern o reputacionals. Sota la seva metodologia, l'RSE procura equilibrar els interessos dels diferents stakeholders. En la mesura que aquests interessos són sovint contraposats, l'RSE ofereix camins per a avançar en el sentit de compromís i permetre crear el millor valor sostenible i compartit, és a dir, valor per a totes les parts i amb una mirada que no es projecti sols en el curt termini.
Per altra banda, dins del conjunt de metodologies i tècniques que intenten afavorir la resolució alternativa dels conflictes, la mediació és avui dia la que es presenta com a un model més sistemàtic i desenvolupat. I sobretot, la que incorpora de manera més clara un entorn de valors favorables a remoure les condicions del conflicte.
És important entendre que el conflicte no és una desgràcia a ocultar ja que retardar el seu abordatge el pot acabar cronificant i fent-lo explosiu. El conflicte és signe de vida, i la gestió de la diferència, la gestió de la diversitat, la gestió dels interessos són avui una part central del funcionament de les organitzacions, i fins i tot del seu lideratge.
Vistes com a metodologies, les dues aproximacions permeten abordar, evitar o superar el conflicte. I són dues metodologies plenament compatibles i complementàries. Però també cal convidar a no aproximar-s'hi com a mers recursos tècnics sinó a concebre-les en termes més culturals i de lideratge.
Les empreses i les organitzacions necessiten una cultura de la responsabilitat social, i un lideratge que la faci possible, ja que altrament l'RSE no tindrà capacitat per crear valor, sinó que veurà reduïda a un seguit de productes propis de la metodologia, com puguin ser les memòries d'RSE, però sense una capacitat real de millorar l'organització i la seva actuació i rendiment.
I aquesta cultura de l'RSE, que és àmplia perquè ha d'abordar tots els racons de l'organització, de dalt a baix, i d'un departament a un altre, i des de la planificació estratègica fins als processos i procediments, també ha d'enriquir-se amb la cultura de la mediació. És a dir, no limitar-se a fer ús de tècniques concretes quan es detecti el conflicte sinó fer que l'anticipació i les maneres de fer siguin pròpies d'aquesta manera d'abordar el conflicte, amb capacitat d'empatia, amb voluntat de superació del conflicte per la via de crear el millor valor per a totes les parts.
L'RSE i la mediació poden aprendre l'una de l'altra, poden confluir en una cultura avançada i proactiva per a les organitzacions, i poden complementar-se en l'ús de tècniques específiques.
Avui dia, el diàleg és una part consubstancial de la vida de les organitzacions i és fonamental trobar els espais on aquest floreixi amb els grups d'interès, ja sigui amb caràcter preventiu o per a solucionar el conflicte, ja sigui per a crear valor conjuntament o per a evitar solucions que acabin causant un mal agregat més gran que el que es vol evitar. Totes dues metodologies ens conviden a no tenir por de la trobada, del diàleg, de donar oportunitats per a la creació de valor.
Més informació de l'acte: Jornada: Com resoldre els conflictes des de la Responsabilitat Social Empresarial

Us podria interessar també

Respon.cat crea el Consell social com a òrgan de participació d’agents diversos

L’Assemblea general de Respon.cat, integrada per 51 empreses membres, va aprovar ahir la creació del Consell social, la creació del qual ja es va fer pública des de l’assemblea constituent.

Jornada de Transferència de Bones pràctiques de les guanyadores dels Premis Respon.cat 2017

El proper 20 de febrer tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques de les organitzacions guanyadores dels Premis Respon.cat 2017 a ESCI-UPF Les organitzacions premiades dinamitzaran tallers simultanis en els que mostraran les

[Vídeo] N2A Express: la nova realitat s’ha de construir des de l’ètica, la inclusivitat i la col·laboració

Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives