Coresponsabilitat i reforma horària: posant a la persona al centre de les empreses

2017-11-07_FOTOS-Capsula_Coresponsabilitat_Reforma_horaria8

  • S’ha dut a terme la Càpsula de coneixement en RSE sobre “Coresponsabilitat i reforma horària”.
  • Les mesures de coresponsabilitat i reforma horària són elements clau per al desenvolupament del capital humà en el si de les empreses.

Ahir va tenir lloc la tercera càpsula de coneixement del curs 2017-2018 organitzada per Respon.cat, que s’ha centrat en l’àmbit de la coresponsabilitat i la reforma horària.

Beatriz Castillo, responsable de Comunicació i RSE de Fundació Joia, va explicar com gestiona l’organització la política laboral, que inclou mesures de coresponsabilitat i desenvolupament professional. La Fundació Joia ha estat una de les organitzacions participants en la prova pilot de la reforma horària i partint d’aquesta experiència han incorporat canvis com els que podem veure a continuació:

  • Canvi de la direcció per objectius a la gestió per competències per incorporar mesures d'e-treball.
  • Incorporació de flexibilitat horària d’entrada i sortida, combinada amb la flexibilitat del temps per dinar (entre 30 i 60 minuts).
  • Trasllat de la borsa d’hores per cura d’infant a càrrec a la borsa d’hores per cura de pares grans.
  • Borsa d’hores d’assumptes propis (en lloc de dies sencers).
  • Ajuda bressol i escolar.

Castillo va destacar un conjunt d’eines que ajuden l’organització a implementar l’estratègia de conciliació i gestió de recursos humans: calendari laboral anual, gestió per la intranet, compromís i responsabilitat de l’equip, flexibilitat horària, control presencial i criteris d’utilització de mesures de conciliació. La Fundació Joia va obtenir el Reconeixement a les bones pràctiques empresarials de reforma horària en els Premis Respon.cat 2016: [vídeo[fitxa]

Fabian Mohedano, promotor de la Iniciativa per la Reforma Horària i diputat del Parlament de Catalunya, va manifestar que “el cos té uns ritmes propis que nosaltres hem canviat en els darrers 30-40 anys, influït per factors com el presencialisme i la pluriocupació i per hàbits de vida derivats d'aquests”.

Mohedano va subratllar que “avui un cinquanta per cent de la gent està treballant a les sis de la tarda, desplaçant les activitats que s’adeqüen als bioritmes i que correspondrien a aquella hora” ha dit.

El diputat també va destacar el llarg camí per recórrer que encara ens queda, afirmant que “a Holanda la flexibilitat és del vuitanta per cent, mentre que al nostre país és del vint per cent”. Les empreses poden tenir un paper determinant en ajudar que això canviï.

Per afavorir aquestes mesures, Mohedano va presentar als assistents l'“Inventari Reforma Horària”: una eina d’autoavaluació per a empreses que té com a missió contribuir a l’adaptació de l’organització del temps de vida quotidiana que existeix pràcticament arreu del món. Aquesta eina està dissenyada per portar a terme l’anàlisi d’aspectes clau de les empreses quant a l’organització del temps de treball, en 10 dimensions diferents:

  • Direcció per valors i objectius
  • Reconeixement
  • Formació
  • Flexibilitat horària
  • Espais de participació i decisió
  • Canals de comunicació
  • Impacte ambiental
  • Temps dels àpats
  • Responsabilitat Social
  • Reforma Horària

Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà, va destacar també que “si volem cuidar els nostres equips i que les persones de la nostra empresa estiguin bé, els horaris són absolutament un element clau”.

Fornés va presentar el Baròmetre del Factor Humà, una eina d’autodiagnòstic per a la millora que desplega els 10 principis del Manifest Factor Humà de les organitzacions compromeses amb les persones, proposant de 3 a 6 dimensions per principi i concretant cada una d’elles en indicadors. Les organitzacions poden escollir si fan un autodiagnòstic bàsic (55 accions observables) o avançat (109 accions). El baròmetre disposa d'una guia d’ús que facilita l’aplicació dels principis en els quals s’estructura.

Nekane Navarro, responsable de projectes de Respon.cat, va donar la benvinguda als assistents i ha presentat la iniciativa Focus de l’RSE a CatalunyaODS, on s’emmarca aquesta sessió formativa. Aquesta sessió forma part d’un cicle de quatre càpsules de coneixement, coincidint amb les sessions matinals del programa RSE.Pime. Aquestes sessions de tarda són obertes al públic en general, amb una limitació d’assistència segons capacitat. Les càpsules de formació s’emmarquen en el Projecte Focus de l’RSE de Catalunya, que tracta la conciliació i la reforma horària dins del Desenvolupament del capital humà, un dels 8 Focus de l'RSE a Catalunya.

El propi horari de les sessions correspon al compromís de Respon.cat per adequar el seu funcionament als criteris de la reforma horària. Per això, les sessions comencen a les dues de la tarda, cosa que permet acabar a dos quarts de cinc.

Fotos de la jornada

Us podria interessar també

Hem col·laborat en el Pitching solidari

Empreses membres de Respon.cat han col·laborat en el Pitching solidari del Marketplace Persones amb perfil expert en comunicació han valorat les presentacions de projectes per part d’entitats socials Podeu veure

[Jornada] Monetització i comunicació del Valor Social de les organitzacions

ESCI-UPF co-organitza una jornada sobre el valor social de les organitzacions el proper 20 de novembre al Cercle d’Economia. Ampans, Abacus, Suara i la mateixa co-organitzadora ESCI-UPF, totes elles membres

Entrevista a Jeroni Ferrer, director assistencial de l’ABS Alt Camp Oest, amb motiu del Dia intenracional de la micro, petita i mitjana empresa

Amb motiu del Dia internacional de la micro, petita i mitjana empresa entrevistem al director assistencial de l’Àrea Bàsica de Salut Alt Camp Oest (CAP Alcover, Tarragona), Jeroni Ferrer. Ferrer