[Entrevista] Bernat Morales: el propòsit de Mercadona és la prosperitat compartida amb l’objectu de ser una empresa de la qual els nostres grups d’interès se sentin orgullosos

Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l’objectiu comú d’aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d’un plantejament empresarial.

BERNAT MORALES, director de Relacions Externes Catalunya de MERCADONA, SA

Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l’actualitat?

El projecte empresarial de Mercadona està basat en el Model de Qualitat Total, que té com a objectiu satisfer per igual i, per aquest ordre, els cinc components de la companyia: "El Cap", que és com anomenem internament a el client, el Treballador/a, el Proveïdor, la Societat i el Capital.

El projecte de Mercadona té com a propòsit la prosperitat compartida, aconseguint el benestar dels cinc components a la vegada, amb l'objectiu dins de la seva visió, de ser una empresa que la gent vulgui que hi hagi i de la qual se senti orgullosa.

Per tant, la gestió socialment responsable està incorporada a la nostra raó de ser i davant de qualsevol decisió sempre hem de tenir present que qualsevol dels cinc components ha d'estar satisfet.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

Per citar-ne algunes, amb l'exercici dels ODS 1 i 2 de posar fi a la pobresa i d'aconseguir "fam zero", a Mercadona estem col·laborant amb diverses entitats socials i organitzacions benèfiques que desenvolupen aquesta tasca amb donacions molt importants de productes de primera necessitat. De fet, en el que portem d'any i fins al 30 de maig, hem multiplicat els esforços per ajudar a donar resposta a les persones que més ho necessiten, i ja portem lliurats 5.500.000 quilos d'aliments.

També puc comentar el que estem fent en relació als ODS 11, 12 i 13 de ciutats i comunitats sostenibles, consum i producció responsables i acció climàtica a través de polítiques d'economia circular. Durant el 2019 vam implantar l'eliminació total de les bosses d'un sol ús a la línia de caixes per bosses reutilitzables de paper, ràfia o amb plàstic 50-70% reciclat.

A més, ens hem compromès a què durant aquest any eliminarem els productes de vaixella d'un sol ús de plàstic i el 2025 tots els residus que generem a la companyia es reciclaran, reduirem els envasos de plàstic en un 25% i tots els envasos de plàstic que es venguin a Mercadona seran reciclables.

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?

Com he comentat anteriorment, la gestió responsable està integrada dins la filosofia de la companyia i, per tant, no tenen cabuda decisions o accions que no siguin responsables, entenent com a responsables que satisfacin als tots els stakeholders als quals nosaltres anomenem components.

Disposar d'aquest model ens permet resoldre amb criteri moments difícils en els casos en què el benefici a curt termini no ens permet veure "el bosc".

Dit això, no som infal·libles i en ocasions vam prendre alguna decisió equivocada que cal rectificar. "El problema no és caure, sinó aixecar-se i no saber on vas".

Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?

Com he esmentat anteriorment amb alguns exemples, tenim polítiques i objectius concrets en relació als ODS amb els quals estem treballant intensament amb accions concretes. Podeu trobar informació més detallada a les nostres memòries corporatives al web www.mercadona.es, a la apartat "Sala de Premsa".

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Per a nosaltres formar part d'organitzacions com ara Respon.cat, ens permet compartir i aprendre permanentment en un camp en el qual cada dia descobrim coses noves i vam obrir els ulls sobre aspectes a millorar.

És molt important per a nosaltres treballar per superar les expectatives dels nostres clients no només en producte i servei sinó en tots aquells aspectes que per a ells són importants i tenen a veure en les seves decisions i que se sentin orgullosos de nosaltres.

About author

Us podria interessar també

Sense categoria

[Vídeo] Efebé proposa el teletreball saludable: com adaptar la oficina a casa durant el confinament

Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives

Sense categoria

La interioritat de la persona també s’hauria d’abordar des de l’Economia del Bé Comú

L’Associació Catalana per al Foment de l’Economia del Bé Comú ha organitzant una jornada on s’han compartit casos pràctics Christian Felber ha subratllat “l’enfocament holístic d’un model que vol ser

Sense categoria

Cafès Novell, promovem el producte sostenible

Les gamma Residu 0 de Cafès Novell es presenta com una solució per retre més responsable el plaer de degustar un bon cafè. Es tracta d’una línia de càpsules i