[Entrevista] Jeroni Ferrer: Inicialment pensàvem que per vocació i servei públic l’RSE era una cosa que teníem per se, però hem anat coneixent estratègies que permeten millorar

Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l’objectiu comú d’aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d’un plantejament empresarial.

JERONI FERRER SANTAULÀRIA, director Assistencial d'ATENCIÓ PRIMÀRIA ALT CAMP, SLP

Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l'actualitat?

Inicialment ens va interessar el model de gestió socialment responsable en un sector com el nostre en què vocació i servei públic era una cosa que se suposava que teníem per se i poca cosa més podíem fer. Amb ànim d'aprendre, al llarg dels anys hem anat coneixent diverses estratègies que permeten millorar la gestió sostenible i responsable i algunes d'elles les hem posat en pràctica. El fet de formar part d'organitzacions com Pacte Mundial a l'inici o Respon.cat actualment, ens ha permès conèixer experiències d'altres sectors que també poden aplicar al nostre model d'empresa, i en això estem.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

En principi, ens hem centrat en el benestar del nostre equip de professionals, en la conciliació familiar, en estratègies de cura mediambiental com el reciclatge, l'ús del paper, eliminació de plàstics en la mesura del possible, gestió eficient de residus, consultes a les nostres persones usuàries sobre quines són les seves necessitats reals -a través de trobades periòdiques amb les principals associacions veïnals del territori, autoritats locals, representants de la tercera edat, etc.- per reorientar els serveis al que realment preocupa. Ajudar en allò que no fèiem abans, com els bancs d'ajuda tècnica en la qual proporcionem llits articulats o cadires de rodes temporalment quan fan falta i després es tornen perquè una altra família els pugui utilitzar,...

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?

La nostra limitació actual és la feina diària que se'ns menja el temps fent només assistència i no dediquem prou a planificar accions de futur, si bé, amb el pas el temps, la major part del nostre equip entén que no hi ha gestió acceptable si aquesta no considera l'aspecte social i de suport a la comunitat que ens envolta. Des de la Direcció donem suport a qualsevol iniciativa sorgida per part del nostre equip que millori la qualitat i la responsabilitat socials, com va poder ser en el seu moment l'adquisició de bicicletes elèctriques per fer les visites domiciliàries.

Creiem que les institucions centrals no donen suport encara, tot el desitjable, a la gestió empresarial socialment responsable, i moltes vegades no es dona visibilitat a múltiples iniciatives que haurien de formar part de l'activitat diària. Tampoc no ens ha de preocupar, cada qui fa el que creu i el que pot. Però si volem fer un món millor, o ho fem des de la responsabilitat social, o no ho serà.

Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?

Bàsicament tenim alguns reptes mediambientals per millorar, així com seleccionar cada vegada més als proveïdors que d'alguna manera treballin de forma socialment responsable, i així fomentar el canvi en la resta d'skateholders amb els que tenim relació. Òbviament, instruments com els ODS ens pots ser de gran ajuda en els propers anys per dirigir estratègies en aquest sentit.

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Absolutament necessari. És un marc que permet intercanviar iniciatives amb altres empreses de la mateixa o d'un altre sector, plantejar dubtes i buscar solucions amb trobades periòdiques, lideratge en temes de responsabilitat social, amb grups específics que aborden diferents estratègies .... Són un suport impressionant per a les petites empreses com la nostra, i el suport i la formació rebuda de forma constant ens permet seguir avançant.

Us podria interessar també

[Microvídeo] Gràcies a Tarannà Viatges amb Sentit per fer possible Respon.cat

Gràcies a Tarannà Viatges amb Sentit per fer possible Respon.cat, juntament amb les altres 36 empreses membres que en formen part. Microvídeo a càrrec de Felisa Palacio, responsable de Recursos Humans

Respon.cat porta el compromís amb el territori, la reforma horària i l’economia circular al Bizbarcelona

Tres empreses membres de Respon.cat, Fundació Ampans; EAP Dreta de l’Eixample,  i Lavola exposen casos de bones pràctiques en el desenvolupament del compromís social de les pimes al Bizbarcelona Les tres ponències

[Vídeo] La Unió Catalana d’Hospitals ens movem per les persones

Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives