[Entrevista] Josep Ma Feliu: el RACC s’ha dotat de diferents polítiques i instruments per vetllar per la gestió responsable

Recull d’entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l’objectiu comú d’aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d’un plantejament empresarial.

JOSEP MARIA FELIU, director de Persnes i Qualitat del RACC

Josep Ma Feliu.
foto: Jordi Play

Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l’actualitat?

Des del seu naixement l’any 1906, el RACC ha estat treballant per facilitar l’evolució de la societat en els àmbits de la mobilitat, la seguretat de les persones i el respecte al medi ambient. En tot moment ha estat un referent en aquests aspectes, innovant i sent pioner en la resolució de problemes com l’accidentalitat en carretera, o defensant als consumidors quan ha estat necessari a través d’estudis de qualitat i seguretat de productes com els vehicles, cadiretes infantils, o àrees de servei. Forma part de l’ADN històric del Club, estar al servei de les persones, una filosofia que segueix ben present 114 anys després.

En un moment de transformació social com el que estem vivint actualment, és quan aquesta manera d’entendre l’organització al servei de la societat pren més sentit, integrant de manera sistèmica la gestió ètica, social i sostenible de la pròpia organització d’un Club que dona servei a més de 10 milions de persones cada any. Els consumidors saben molt bé en quines empreses es pot confiar i en quines no. I no hi ha futur si les empreses no prenem consciència dels nostres valors i com podem contribuir a millorar la societat de la que formem part. A nosaltres, com a RACC, ens ve de sèrie.

Per això, hem treballat en distingir-nos a través de les certificacions més exigents en àmbits importants com la gestió ambiental (ISO 14.001), Prevenció de Riscos (OHSAS 18001 – ISO 45001), el respecte a la conciliació de la vida personal i professional (Certificado EFR otorgado por la Fundación Más Familia i adhesió a la Xarxa Nust promoguda per l’Ajuntament de Barcelona). A més, internament hem impulsat diferents iniciatives en els darrers mesos per tal de ser capaços de treballar la nostra estratègia de RSC de manera transversal i tenint en compte tots els punts de vista interns.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

Per un costat, hem treballat en aspectes per augmentar la nostra transparència, impulsant una memòria de sostenibilitat basada en els estàndards GRI, i que vagi més enllà del que marca estrictament la llei.
D’altra banda, hem volgut desenvolupar una política que potenciï el benestar de les persones amb projectes concrets de millora de la vida personal i professional (flexibilitat horària, teletreball), de foment dels hàbits saludables (físics i emocionals) entre els nostres col·laboradors, adoptant polítiques de protecció de qualsevol tipus de discriminació i assegurant una feina de qualitat i estable, així com facilitant la seva comunicació segura i anònima amb l’empresa a través de la creació d’un Comitè de Bones pràctiques.

Al mateix temps, la nostra Fundació segueix desenvolupant projectes de millora de la mobilitat i el medi ambient, així com educant a les generacions futures en uns valors de respecte pel nostre entorn.

En darrer lloc, estem incorporant a la nostra flota de vehicles unitats respectuoses amb el medi ambient que disminueixin l’impacte ecològic dels nostres serveis d’assistència als nostres socis i clients.

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?

El RACC s’ha dotat de diferents polítiques i instruments per vetllar per la gestió responsable de la institució: Comitè de Bones Pràctiques, Model de Prevenció de Delictes, Sistema de Gestió de Riscos, Model de Govern del Club, codi de diàlegs amb grups d’interès…
El nostre objectiu és incorporar una visió compartida per totes les persones que formen part de l’equip del RACC, on l’ètica, el respecte i la voluntat de millorar el nostre entorn estiguin presents en qualsevol dels nostres àmbits d’actuació. El nostre objectiu no és oferir només als nostres socis i clients els millors productes i serveis, és fer-ho assegurant que en tot moment ho estem fent d’acord a uns valors que han estat presents al llarg de tota la nostra història.

Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?

Integrar la llarga trajectòria en acció social que porta duent a terme la nostra organització dintre de l’estratègia i visió de negoci del RACC. Si estem desenvolupant nous negocis, aquests, han d’estar per força vinculats a una manera de fer les coses com creiem que les hem de fer. Hem de ser capaços d’innovar en el disseny de productes i serveis, rendibles, però socialment responsables, amb un alt valor per a col·lectius concrets i que, a més, redueixin els impactes ambientals negatius.

Aquest és el nostre repte fonamental, i per això, hem de provocar diàlegs interns entre els diferents actors responsables de l’organització, involucrant a tota la cadena de valor en l’estratègia de RSC del RACC .

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Contribuir de manera activa en l’intercanvi d’experiències en Responsabilitat social corporativa és sempre enriquidor pel RACC. La participació en aquests espais d’intercanvi ajuda a enfortir la nostra visió de la sostenibilitat corporativa i alhora també ens permet ajudar amb la nostra trajectòria a la resta de membres adherits a Respon.cat.
També, ser reconeguts com a empresa activa en RSC i amb alts estàndards de transparència.

Anterior [Entrevista] Pilar Abelló: en aquesta situació la gestió responsable i el bon govern són vitals
Següent [Entrevista] Chus López: hem apostat per la sensibilització per garantir les condicions de treball i les remuneracions dignes entre qui treballa en el sector

També et pot interessar

La gestió de la responsabilitat lingüística també forma part de la Responsabilitat Social

La responsabilitat lingüística també forma part de la Responsabilitat Social de les empreses ja que la llengua constitueix un tret identari i diferencial de les comunitats. La gestió de la

Empreses membres de Respon.cat al monogràfic de la Vanguardia sobre la Responsabilitat Social Empresarial

Ahir La Vanguardia va publicar un monogràfic dedicat a l’RSE on es mostren models de negoci socialment responsable entre els quals hi ha Cafès Novell, KH Lloreda i DKV Assegurances, empreses membres de Respon.cat. En el monogràfic

Coses que s’han dit avui

Aquestes són algunes de les afirmacions i reflexions que s’han fet aquest matí a la Jornada sobre Empresa i ONL. Podeu veure la descripció del conjunt de l’esdeveniment a “Èxit