[Entrevista] Lurdes Biosca: vam començar a treballar amb les normes ISO 9001, 14001 i 18001, no pas per separat, sinó d’una manera integrada i que tenia un nom, l’RSE

Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l’objectiu comú d’aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d’un plantejament empresarial.

LURDES BIOSCA BELL-LLOCH, directora corporativa de B-Biosca SL

Logotip B. BIOSCACom està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l’actualitat?

La nostra forma d’apostar per la gestió socialment responsable és integrant-la en l’ADN de l’empresa i de les persones que en formem part. Que des de l’estratègia a totes les nostres accions hi hagi una voluntat de sostenibilitat, d’alineació amb els ODS i que estigui viva en el dia a dia. Volem ser una empresa humana i humanitzada, on tots els nostres grups d’interès es sentin partícips d’aquesta manera de ser i viure l’empresa.

Quant a l’evolució, explicar-los que partim d’uns orígens ben senzills i familiars, una jove parella emprenedora que inicia la seua activitat als anys 60, un xofer de camió a l’àrea de producció i una diplomada en magisteri que porta l’administració de l’empresa. Aquí, ja tenim dues àrees ben definides. Ambdós en règim de treball autònom, van anar treballant i fent les coses bé fins que l’any 1991 es van constituir en SL i, amb generositat, van fer partícips als seus tres fills. Sempre hem vist aquest model d’actuació ètica, amb un lideratge conscient i són aquests valors que B-BIOSCA i totes les persones que l’integrem portem en el nostre jo interior. Al voltant de l’any 2000, vam sentir parlar de cultura empresarial, cap a l’any 2005 vam començar a treballar amb les normes ISO 9001, 14001 i 18001, no pas per separat, sinó d’una manera integrada i que tenia un nom: responsabilitat social empresarial (RSE). L’any 2008, la nostra empresa va participar en el programa RSE.Pime i, des d’aleshores, vam prendre més consciencia de la importància d’escoltar i tenir presents a tots els grups d’interès, vam començar a redactar anualment memòries de sostenibilitat, no només amb una voluntat de transparència i bon govern, sinó com una eina de millora. Cerquem de forma contínua models per poder aprendre d’ells i aplicar-los a l’estratègia de la nostra organització, que és petita però que, com s’ha esmentat, té unes arrels consistents.

Així doncs, podeu veure que és el resultat d’un llarg camí que a mida que ha anat avançant s’ha anat transformant amb un compromís responsable per part de la nostra empresa i de les persones que l’integrem. Sens dubte, és un model de gestió que atrapa i que et transforma, és apassionant pensar que la nostra tasca té una transcendència. Els serveis que oferim tenen un valor perquè en tot moment hi ha aquesta voluntat de vetllat per la sostenibilitat del Planeta, i és que des d’un punt de vista econòmic, social i cultural, els problemes són globals. El nostre secret, pensem, és que ens ho creiem – RSC, Sostenibilitat, ODS- i, per tant, això fa més apassionant el nostre dia a dia.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

- Redacció de Memòries de Sostenibilitat anuals, ens ajuda a ser més transparents i a marcar-nos objectius de millora per a l’any següent.

- Pla d’igualtat i Protocol d’assetjament sexual, vetllar en tot moment per a una igualtat plena home-dona, però també en un sentit més ampli. Vetllar per la igualtat de creences, cultura, religió, etc.

- Petjada de Carboni, analitzar les emissions de GEH de la nostra organització al llarg de l’any i generar un inventari per minimitzar l’impacte de les nostres activitats en el medi ambient, particularment en el canvi climàtic.

- Estem desenvolupant un projecte d’economia circular amb l’objectiu de reduir tant l’entrada dels materials verges com la producció dels nostres residus, tancant els fluxos econòmics i ecològics dels recursos.

- Formació i acollida d’alumnes en pràctiques com una manera de generar aprenentatge i millora continuada.

- Empresa saludable (mindfulness), com una manera d’assegurar-nos que totes les persones es senten bé, segures, tranquil·les, confortables. Amb pau interior.

- Integrar els ODS en el dia a dia de l’empresa, com un full de ruta, presents en el dia a dia amb l’objectiu de ser una organització que contribueixi al be comú.

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?

Avui dia, els conceptes de sostenibilitat i responsabilitat social corporativa sorgeixen per donar resposta a totes les dificultats que ens envolten, està bé; tot i que pugui semblar una utopia, l’organització que es gestiona d’aquesta manera ha de fer-ho perquè realment s’ho creu, atès que si ho fa per màrqueting i bona imatge externa, aquest sistema trontolla, no és autèntic i això a la llarga es nota.

Pensem que la veritable essència és senzilla, intentar fer les coses bé, deixant-nos guiar pels nostres principis ètics, amb estimació pel nostre entorn, pel proïsme, perquè tothom forma part d’un mateix món, d’un mateix univers. Si tothom fos conscient d’aquest moment, del present, seria fantàstic, perquè partiríem del principi “tenir cura de”.

Actualment, amb la situació provocada per la Covid, sembla que totes aquestes bones pràctiques vagin més a ralentí, malgrat tot la nostra essència continua igual, seguim fidels als nostres compromisos i confiem que aviat ens en sortirem.

Cal dir també que les principals barreres i obstacles són el voler gestionar tots això al moment, sense tenir paciència. L’RSE comporta ser pacient, observar, escoltar, anar fent i, sobretot, treballar el SER.

Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?

Personalment, a mi m’agradaria que B-BIOSCA fos una empresa “compassiva” en el sentit més universal possible, però també des del punt de vista més professional possible. El meu gran repte és integrar el mindfulness en la gent de tota l’organització. Les organitzacions les formem les persones, i si les persones que formem les organitzacions som plenament conscients del moment present i de la importància del SER, tot flueix sol. Aleshores, el repte és aquest, que tota la gent de la nostra organització tingui una percepció de benestar, de Pau, de felicitat,… i que aquest estat es vagi encomanant com una gota d’oli. Amb aquest ambient, el treball és més agradable, la gent ens sentim part d’una organització que cuida de nosaltres, que vetlla per la nostra seguretat, que ens té en compte. Ens sentim que formem part d’una entitat que és més humana, més justa, i més alineada amb els principis de Responsabilitat, de Sostenibilitat, dels ODS. Millorar la vida de tothom, sense deixar ningú enrere.

Es tracta de deixar un món millor, llegar a les generacions venidores un Planeta on s´hi pugui viure i ser feliç. S’imaginen vostès que totes les empreses de Catalunya i de tot el món tinguessin aquesta filosofia? És un món ideal, potser sí, però cada qui, des de el seu lloc, ha d’intentar fer el possible perquè el nostre món sigui millor del que ens hem trobat.

L´ètica professional té un abast molt ampli. Les nostres societats es recolzen en l’economia -eficiència, concurrència, rendibilitat- que proporciona la racionalitat operativa, i també sobre el dret, que regula les relacions socials.

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Respon.cat és una iniciativa que s´engegà l’any 2015 per a crear xarxa a tot el territori català, difondre i treballar l’RSE, per a què el màxim d’empreses incorporin polítiques d’RSE en el seu ADN.

Per a nosaltres, Respon.cat és una píndola d’informació i aprenentatge de bones pràctiques i de treball en xarxa en responsabilitat social, ens ajuda a millorar, a estar al dia. Respon.cat també ens ha ajudat a comunicar, fer difusió i poder compartir alguna bona pràctica en RSE i donar a conèixer a altres entitats que també es pot integrar i treballar la Responsabilitat, la Sostenibilitat i els ODS en una PIME. Penso que és una molt bona iniciativa. Les empreses hem de vetllar pel planeta i si ho podem fer acompanyades, en un mateix vaixell, molt millor, tot és més fàcil, més sòlid i més engrescador. També és una manera d’alinear-nos i treballar amb l’ODS núm. 17, aliances per a aconseguir els objectius. Unes aliances basades en uns principis i valors, una visió i objectius compartits, que col·loquen a les persones i al Planeta al centre. En aquest sentit, Respon.cat ho fa possible.

Us podria interessar també

[Vídeo] Intervenció Felip Puig Acte Reconeixement Bones Pràctiques RSE Pimes 15-12-2014

Intervenció de l’Hble. Sr. Felip Puig, conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, a l’acte de Reconeixement de Bones Pràctiques de Responsabilitat Social de pimes, organitzat per Respon.cat.

[Entrevista] Clara Brull: amb l’RSE.Pime vam iniciar el nostre camí de la Responsabilitat Social

Recull d’entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació. Aquestes entrevistes mostren algunes

Clara Navarro ens parla de “Col·laboració i innovació oberta per generar valor compartit” a la Jornada de Transferència de Respon.cat

El proper 2 de març Clara Navarro ens parlarà de “Col·laboració i innovació oberta per generar valor compartit” a la jornada virtual de Transferència de Bones Pràctiques de les empreses