[Entrevista] Roger Vinyeta: En el moment en què la nostra organització es planteja aplicar criteris de responsabilitat social en la gestió i activitat, tot canvia d’una manera irreversible

Recull d'entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació.
Aquestes entrevistes mostren algunes bones pràctiques en matèria de Responsabilitat Social d’empreses compromeses amb la gestió responsable com a element competitiu i amb visió de futur.
Tot el material ha estat publicat en un especial de Corresponsables on es posa el focus en l'objectiu comú d'aquestes organitzacions de contribuir a fer un món millor i promoure la consciència ciutadana i organitzacional des d'un plantejament empresarial.

ROGER VINYETA COTES, Director assistencial - Conseller Delegat d'EAP Sarrià SLP / Vallplasa Atenció Primària SLP

Com està apostant per la gestió socialment responsable la vostra organització? Ens podeu explicar breument la seva evolució fins a l'actualitat?

Som professionals de la salut que, a més de prestar els serveis propis de l'atenció primària de salut en diversos barris de la ciutat de Barcelona, gestionem els recursos econòmics assignats a aquest territori a aquest efecte. En el moment en què la nostra organització es planteja aplicar criteris de responsabilitat social en la gestió i activitat, tot canvia d'una manera irreversible, en el sentit que el posicionament ideològic de l'RSE implica que una organització, a partir d'aquest moment, no pot plantejar una altra manera de fer les coses que no sigui sota els paràmetres de la responsabilitat social. Això ha comportat canvis de vegades imperceptibles però que tenen el seu fonament en aquesta nova manera de fer.

Podeu especificar algunes bones pràctiques o iniciatives concretes que estigueu desenvolupant i quins són els seus objectius?

Sobre l'organització: pas de Director Gerent i administrador únic a Consell d'Administració amb 3 consellers delegats, i ampliació de la societat de 12 a 18, amb la proposta a data d'avui de 7 noves incorporacions i una nova ampliació per al primer trimestre del 2021.

Sobre la ciutadania: elaboració de la Diagnosi de Salut en col·laboració amb l'Agència de Salut Pública de Barcelona, el Districte de Sarrià-Sant Gervasi i les associacions de veïns i veïnes i altres entitats socials.

Sobre la gestió i contractació: recerca de diversos proveïdors per a una compra, amb valoració de l'acompliment de criteris RSE per a l'empresa seleccionada. Un exemple és el canvi de proveïdor de càpsules de cafè que l'empresa ofereix gratuïtament al seu equip a Cafès Novell, que aposten decididament per un negoci sostenible i ecològic.

Sobre la plantilla: enquesta de qualitat de vida ECV35 i enquesta de riscos psicosocials, amb anàlisi dels resultats i aplicació de mesures correctores. Aplicació del pla d'igualtat. Potenciació de la promoció interna abans d'acudir a una nova contractació.

Quina és la situació actual de la gestió responsable i el govern corporatiu i les seves principals barreres i obstacles?

El nostre parer és que una gestió responsable no només és necessària sinó que a més és inevitable. Això implica entendre què comporta la transparència en tots els nivells de gestió, però també el valor personal que aporta l'equip humà amb el qual es desenvolupa la nostra activitat. El principal obstacle que ens podem trobar a nivell intern rau en trobar l'equilibri entre les necessitats de les organitzacions i les de les persones que hi treballen. Quan es sincronitzen les maneres de pensar, l'èxit està assegurat.

Hi ha també, i possiblement més importants, barreres externes, com són els criteris de contractació de l'administració pública, que no es planteja entre els objectius a complir tots aquells que puguin tenir a veure amb una gestió eficient dels recursos públics o l'aplicació d'una política clara i decidida en la línia de la responsabilitat social. El nostre parer és que la societat en general demanda que les empreses siguin responsables però l'administració és la menys responsable de les empreses. I la distància entre els dos extrems ens situa al mig, amb el risc que pot comportar.

Quins són els altres reptes i desafiaments de la vostra organització en matèria d’RSE, sostenibilitat i ODS?

Som una organització petita (actualment 62 persones). Però ho fem tot: gestionem i prestem assistència sanitària. El nostre repte principal és que hi hagi un grup de persones que sense oblidar els dos primers aspectes, a més a més assumeixin l'anàlisi i coneixement continu de criteris RSE per aplicar a la nostra organització, i no quedar-nos en meres intencions. És a dir, per la nostra mida el repte principal és trobar el temps per poder fer-ho tot, sense que comporti sacrificar alguna cosa, com pugui ser la conciliació familiar.

Quina importància té per a vosaltres formar part de Respon.cat?

Ens ha permès adquirir els conceptes de la importància de la responsabilitat social en la gestió, i ens ha aportat la metodologia per a poder-ho implementar a la nostra organització. Possiblement sense la seva empara i orientació, tindríem més voluntat que efectivitat.

Anterior [Entrevista] Bernat Morales: el propòsit de Mercadona és la prosperitat compartida amb l'objectu de ser una empresa de la qual els nostres grups d'interès se sentin orgullosos
Següent [Entrevista] Montse Martí: Cuidar l'equip amb bones pràctiques d'empresa saludable és un dels pilars de la nostra RSE, que enllaça amb la filosofia Smart Aging

També et pot interessar

#ODS Objectiu 1: Posar fi a la pobresa en totes les seves formes a tot el món

“Posar fi a la pobresa en totes les seves formes a tot el món” és el primer dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) aprovats per Nacions Unides per al

Algunes bones pràctiques de Taxis Igualada mostrades a TV3 @taxisigualada

Taxis Igualada va rebre el reconeixement de Respon.cat al 2014 junt amb altres microempreses i pimes amb bones pràctiques de responsabilitat social Ricard Tomàs, taxista autònom identificat com Taxis Igualada,

La reforma horària

Article de Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, publicat al diari econòmic Expansión (20-07-15) abordant el repte social i empresarial de la reforma horària. L’article se suma a la Setmana