Cuidant les persones: el valor central de les empreses

Cuidant les persones: el valor central de les empreses

  • Avui s’ha dut a terme la Càpsula de coneixement en RSE sobre “corresponsabilitat i reforma horària”.
  • Les mesures de coresponsabilitat i reforma horària són un element clau per al desenvolupament del capital humà en el si de les empreses.

 

Avui ha tingut lloc la primera càpsula de coneixement de l'edició 2018 organitzada per Respon.cat, que s’ha centrat en l’àmbit de la corresponsabilitat i la reforma horària.

Xavier Peralta, de la Iniciativa per la Reforma Horària, ha manifestat que “quan parlem de reforma horària parlem de salut, de racionalització de la jornada laboral i de productivitat”. Peralta també ha declarat que “quan una empresa incorpora pràctiques de reforma horària la gent s’hi apunta perquè volem disposar del nostre temps”.

Les empreses poden tenir un paper determinant per ajudar a què això canviï. Per afavorir aquestes mesures, ha presentat als assistents l’eina “Inventari Reforma Horària”, una eina d’autoavaluació per a empreses que té com a missió contribuir a l’adaptació de l’organització del temps de vida quotidiana i fer-lo més similar al que existeix pràcticament arreu del món.

Aquesta eina està dissenyada per portar a terme l’anàlisi d’aspectes clau de les empreses pel que fa a l’organització del temps de treball en 10 dimensions diferents: direcció per valors i objectius; reconeixement; formació; flexibilitat horària; espais de participació i decisió; canals de comunicació; impacte ambiental; temps dels àpats; Responsabilitat Social; Reforma Horària.

Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà, ha presentat la missió i activitat de la Fundació, destacant la importància d’acompanyar les persones en el seu creixement personal i professional en el marc de les empreses.

Fornés ha presentat el Baròmetre del Factor Humà, una eina d’autodiagnòstic per a la millora que desplega els 10 principis del Manifest Factor Humà de les organitzacions compromeses amb les persones, proposant de 3 a 6 dimensions per principi i concretant cadascuna d’elles en indicadors.

“Es tracta d’una eina que serveix per a qualsevol tipus d’organització que vulgui gestionar la seva política de persones d’acord amb els principis del manifest”, ha dit. Les organitzacions poden escollir si fan un autodiagnòstic bàsic (55 accions observables) o avançat (109 accions). El baròmetre disposa d'una guia d’ús que facilita l’aplicació dels principis en què s’estructura.

Sílvia Zamora, de l’EAP Dreta de l’Eixample, ha compartit el procés de treball que han portat a terme per elaborar i aplicar el pla de conciliació. Ha destacat que les principals dificultats han estat la resistència al canvi, la infraestructura, els equips minoritaris en els quals no es pot distribuir els horaris tan fàcilment i l’impacte en les persones usuàries.

Malgrat les dificultats, l’equip professional i les persones usuàries valoren molt positivament els canvis incorporats en els horaris del centre.

Zamora ha afirmat que “els requisits pel canvi són disposar d’espais de participació i decisió, la implicació de tothom, la sensibilitat i el compromís”.

Nekane Navarro, Respon.cat, ha donat la benvinguda als assistents i ha presentat la iniciativa Focus de l’RSE a Catalunya i els ODS, on s’emmarca aquesta sessió formativa.

Aquesta sessió forma part d’un cicle de quatre càpsules de coneixement, coincidint amb les sessions matinals del programa RSE.Pime. Aquestes sessions de tarda són obertes al públic en general, amb una limitació d’assistència segons capacitat.

El propi horari de les sessions correspon al compromís de Respon.cat per adequar el seu funcionament als criteris de la reforma horària. Per això, les sessions comencen a les 14:15h de la tarda, cosa que permet acabar a les 16h.

Fotos de la sessió

Le podría interesar también

Fundació Ilersis: el foc no esborrarà els nostres somriures

La Fundació Ilersis de Lleida, empresa membre de Respon.cat, va patir un incendi que els va destruir la nau de producció. Davant aquest infortuni convidem les empreses que hi estiguin

Bones Pràctiques de Responsabilitat Social Empresarial

Una de les finalitats de Respon.cat és contribuir a generar, compartir, i divulgar coneixement sobre la responsabilitat social de les empreses, i una les maneres de fer-ho és compartint casos

Regala roses solidàries amb Fundació Joia

Fundació Joia celebra Sant Jordi amb tres parades a la ciutat de Barcelona per vendre roses solidàries per la salut mental Fundació Joia és una entitat sense afany de lucre