Respon.cat inicia la reflexió sobre un nou contracte social

  • Un nou contracte social no només afecta matèries socials i laborals sinó que també afecta de manera més àmplia el context relacionat amb els reptes de l’Agenda 2030
  • Les empreses han d’aportar la seva opinió i Respon.cat vol democratitzar aquest debat entre les empreses fent-lo arribar també a les pimes.

 

Dilluns 9 de novembre va tenir lloc la sessió del Consell Social de Respon.cat, que va abordar el repte d’un nou contracte social, amb una ponència inicial a càrrec del Sr. Carles Campuzano, expert en polítiques públiques i actualment director de Dincat.

La sessió va ser presidida pel Dr. Josep Santacreu, president d’honor de Respon.cat i conseller delegat de DKV Assegurances, juntament amb l’actual presidenta Mercè Mullor, de Mullor SA. Josep Santacreu va afirmar que la responsabilitat social ha de ser un vector necessari en la reflexió i configuració d’un nou contracte social. Així mateix, va considerar que la inflexió en la manera de veure l’empresa i el canvi de model ja s’estava imposant però ara s’hi afegeix una sensació que és nova, de major necessitat, determinació i impuls.

Segons Carles Campuzano, ara és un moment molt oportú per parlar de nou contracte social, i ara encara més pel context Covid. Una societat, perquè funcioni, necessita uns grans acords, com els que Europa es va dotar després de la 2a GM. Un contracte social hauria d’equilibrar les posicions diverses, i aportar protecció i seguretat davant de riscos, responsabilitat dels que van millor respecte als que van pitjor, i gestió de les expectatives de futur. Són les condicions perquè les democràcies i les economies funcionin. El repte, per Campuzano, és com refem el contracte social perquè doni certeses, seguretats i protecció, sabent que, a diferència del s.XX, ara operen altres transformacions com la globalització, les qüestions demogràfiques i vinculades a l’envelliment, les revolucions tecnològiques, els reptes ambientals, els canvis de valors…

Campuzano va esmentar algunes de les qüestions que caldrà abordar: la fiscalitat, la regulació de l’àmbit laboral, les qüestions generacionals, la transició energètica i reptes climàtics. A més, en la construcció d’un model d’empresa i de capitalisme més inclusiu cal tenir en compte aquests aspectes que són molt centrals per al que es pugui fer des de Respon.cat: la llei d’informació no financera, la compra i contractació pública, la necessitat de construir aliances, o el sector emergent de les empreses amb propòsit.

Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, va justificar que Respon.cat abordi aquesta reflexió perquè la responsabilitat social hi hauria de ser un element important en referència al paper de l’empresa i a la redefinició de què entenem per prosperitat.

Resum de la sessió.

Us podria interessar també

[Entrevista] Josep Santacreu: el nostre propòsit és “esforçar-nos per un món més saludable”

Recull d’entrevistes realitzades a empreses membres de Respon.cat en el el marc de col·laboració amb Corresponsables, media partner especialitzat en RSE i empresa membre de l’Associació. Aquestes entrevistes mostren algunes

Auren proposa 17 relats amb consciència social en el marc del projecte Auren Altaveu 17 ODS

Auren, empresa membre de Respon.cat, proposa 17 relats amb consciència social en el marc del projecte Auren Altaveu 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Amb motiu del St. Jordi 2021

Amat. adapta l’atenció a la clientela a la situació actual per responsabilitat social i professional

Amb el lema “Ara que no estem tan junts, estem més a prop que mai” Amat. alinea les seves polítiques i accions a la situació actual d’acord amb les recomanacions