Resum i conclusions debat Voluntariat d’empresa al Marketplace

Resum i conclusions debat Voluntariat d’empresa al Marketplace

  • Aportem el resum i conclusions del debat sobre voluntariat d'empresa per a pimes que Respon.cat ha organitzat com a col·laboració amb el Marketplace.
  • Aquest debat va tenir lloc el dilluns 21 d'octubre de 10 a 12 hores a la sala Manel Desvalls del Born Centre Cultural amb la participació de les persones i organitzacions indicades a sota.
Participants al debat sobre voluntariat d'empresa

Participants al debat sobre voluntariat d'empresa

Es tractava de debatre sobre la situació i les perspectives del voluntariat d'empresa amb el focus posat especialment en les pimes, per a trencar el tòpic que aquesta pràctica d'acció social sols és d'interès per a les empreses grans. En tot cas, en el marc del debat hem fet una aproximació àmplia al concepte, interessant-nos per tots els models d'acció social de l'empresa que no es limiten a una mera transferència de recursos sinó que hi ha una implicació de les persones de l'equip, de manera que no solament es genera un impacte a l'entorn sinó que també es desenvolupen els valors de l'equip i les habilitats socials de les persones.

"Moltes coses per fer. Però hi ha ganes i no estem sols. Junts podem". Ariadna Albareda, propietària de Cactus Seny Gràfic

"Moltes coses per fer. Però hi ha ganes i no estem sols. Junts podem". Ariadna Albareda, propietària de Cactus Seny Gràfic

En tot cas, es valora que és important aclarir que és i que no és el que entenem per voluntariat en l’entorn de l’empresa. Trobem diferents modalitats i no totes elles responen el que entenem per voluntariat d’empresa:

  • Voluntariat personal que fan pel seu compte els treballadors.
  • Activitats pro-bono, que consisteixen en oferir serveis professionals de forma voluntària
  • Voluntariat promogut per l’empresa, o voluntariat d’empresa, o voluntariat corporatiu, que es desenvolupa en relació i en el si d’entitats no lucratives
  • Voluntariat de treballadores per tal de facilitar activitats d’acció social de l’empresa

Es important destacar que les diferencies de classificació no impliquen que unes formules siguin millors que les altres sinó que faciliten el diàleg al concretar de que parla cadascú quan parlar de voluntariat.

Voluntariat d'empresa i voluntariat corporatiu volen dir el mateix, però fent el paral·lelisme amb les expressions Responsabilitat Social de l'Empresa i Responsabilitat Social Corporativa, el mot corporatiu remet a grans empreses i dificulta que les pimes ho percebin com una pràctica també pròpia de la seva realitat. Interessa mostrar que també les pimes porten a terme aquesta mena d'acció social.

Quant a la forma de desenvolupar el voluntariat promogut per l’empresa es valora com a molt important aprofundir en el coneixement de les activitats que ja desenvolupen el propis treballadors, així com el coneixement de la realitat més propera a l’empresa. Seguim trobant-nos tant amb empreses que desenvolupen les seves activitats de voluntariat en horari laboral, com empreses que el desenvolupen fora.

En el moment d’establir programes de voluntariat que relacionen entitats no lucratives i empreses, totes dues manifesten dificultats, tant les entitats davant de la possible volatilitat del compromís de les persones voluntàries com de les empreses davant de les recances a exigències futures que no es vegin capaces d’assumir.

Pel que fa als beneficis que aporta el voluntariat d’empresa es necessari valorar-los des d’una triple perspectiva: per l’empresa, pel voluntari i pel destinatari. Aquest beneficis han d’estar equilibrats, sinó es produeix així es quan fracassen el projectes. Ara be, també es manifesta la dificultat de poder mesurar aquest beneficis, ja que estem en l’àmbit dels intangibles com poden ser: valors de l'equip, habilitats socials, empatia, treball en equip, compromís amb la organització, orgull de pertinença,...

REPTES DE FUTUR

"A Aranow sabem que, en el voluntariat corporatiu, els treballadors en són els protagonistes, per tant, la decisió personal de cada individu d'implicar-se lliurement passa per fer una bona tasca motivadora per part de l'empresa". Marian Barberà, recursos humans d'Aranow Packaging Machinery

"A Aranow sabem que, en el voluntariat corporatiu, els treballadors en són els protagonistes, per tant, la decisió personal de cada individu d'implicar-se lliurement passa per fer una bona tasca motivadora per part de l'empresa". Marian Barberà, recursos humans d'Aranow Packaging Machinery

Finalment davant dels reptes de futur es constata la diferencia de realitat entre les petites empreses i les mitjanes i grans. Hi ha aspectes en comú com poden ser:
• Conèixer el propi personal per saber que fan els treballadors, per tal d’aprofitar-ho
• Treballar amb les necessitats socials més pròximes a les realitats de les empreses
• La importància de la implicació de la direcció
• Cedir temps (dins o fora de l’horari laboral)

I hi ha aspectes que es viuen de forma diferent, com son:

• La necessitat de millorar el empowerment dels voluntaris en les grans empreses, ja que la empresa arriba a on arriba, i és necessari que els voluntaris agafin el protagonisme de les seves pròpies accions.
• Mentre que en aquest aspecte, en les pimes, el repte és saber canalitzar de forma adequada les iniciatives del treballadors fent compatible les tasques de voluntariat amb la supervivència econòmica de les mateixes empreses
Una conclusió per tal de potenciar el voluntariat d’empresa, i en la que coincideixen les pimes com les grans empreses, és en la necessitat de poder quantificar els beneficis que aquestes pràctiques aporten a les empreses.

Com a conclusió final es valora molt positivament el tenir espai per tal de compartir experiències i així poder reforçar-se mútuament.

Participants:

  • Joan Pinyol, director general de Psikered
  • Marian Barberà, recursos humans d'Aranow Packaging Machinery
  • Felisa Palacios, dir. de recursos de Tarannà · Viatges amb sentit
  • CaroleRodríguez, Grup Sifu
  • Marta Freixa, adjunta Direcció de Containers del Berguedà, SL
  • Alfred Capdevila, director de René + que electrodomèstics
  • Sílvia Ferrer-Dalmau, arquitecta de Nítid
  • Miquel Nogueras, propietari de Sweet Centre
  • Jordi Torredemer, director Fundació La Mina · Aigües de Terrassa
  • Ariadna Albareda, propietària de Cactus Seny Gràfic
  • Josep Cruz, gestor RSC de SFBSA-Grup Mémora
  • Mireia Marimon, RSC d'Esteve
  • DanielOrtiz, director de Relacions Institucionals  de l'Institut Cerdà
  • Elisabeth Riera, Gestió integral de Grup Fundació Ramon Noguera
  • Susanna Alsina, tècnica RSE de Fundació Garrotxa Líder
  • Eva Rovira, tècnica RSE de la Direcció General d'Economia Social del Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya
  • Enric Madrigal, expert en VdE, Entre 2 móns
  • Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat

Us podria interessar també

[Vídeo] Intervenció Josep Maria Canyelles Acte de Reconeixement Bones Pràctiques RSE Pimes 15-12-2014

Intervenció de Josep Maria Canyelles, expert en Responsabilitat Social de les Empreses i les Organitzacions, i coordinador de Respon.cat, presentant la selecció de pimes reconegudes i l’estudi sobre RSE de

Quina diferència hi ha entre tenir un programa empresarial de voluntariat i fer accions de voluntariat?

El proper 5 de febrer tindrà lloc la Jornada de Transferència de bones pràctiques d’RSE amb empreses de referència que incorporen la Responsabilitat Social en la gestió estratègic. Les persones assistents

Suara Cooperativa celebra 10 anys de serveis d’atenció a les persones

Suara Cooperativa, empresa membre de Respon.cat, celebra 10 anys de serveis d’atenció a les persones. “La cultura de Suara, fruit de la manera de treballar enfocada en les persones, ha permès