Unint les empreses per respondre al brot de COVID-19
El poder dels deu principis de l'Pacte Mundial de les Nacions Unides per guiar els líders de negocis en la resposta a la crisi.
Com a iniciativa de sostenibilitat corporativa més gran del món, el Pacte Mundial de les Nacions Unides fa una crida als líders de negocis de tot el món a unir-se per donar suport als treballadors, les comunitats i les empreses afectades per la pandèmia COVID-19.
Un pla internacional coordinat implicant el sector empresarial serà fonamental en els esforços per donar suport a les persones i empreses afectades, límitar noves interrupcions a l'economia i facilitar la continuïtat dels negocis per a una recuperació ràpida.
A les persones que prenen les decisions, els deu principis del Pacte Mundial de l'ONU poden proporcionar idees i inspiració en temps d'incertesa.
Amb esperit de solidaritat i cooperació internacional, el Pacte Mundial de l'ONU encoratja els líders empresarials de tot el món a utilitzar els Deu Principis com la seva guia en la resposta a la crisi.
Drets humans
1. Les empreses han de donar suport i respectar la protecció dels drets humans fonamentals, reconeguts internacionalment, dins del seu àmbit d’influència.
2. Les empreses han d’assegurar-se que no són còmplices en la vulneració dels drets humans.
Per exemple:
Assegureu-vos que qualsevol mesura implementada per fer front al COVID-19 és accessible per a les persones sense cap discriminació per motius de raça, color, discapacitat, edat, sexe, religió, opinió política o d'una altra mena, origen nacional o social, posició econòmica, naixement, orientació sexual, identitat de gènere o qualsevol altra condició.
Comproveu que es dona l'atenció necessària i apropiada a les necessitats dels més marginats o vulnerables.
Treball
3. Les empreses han de donar suport a la llibertat d’associació i al reconeixement efectiu del dret a la negociació col·lectiva.
4. Les empreses han de donar suport a l’eliminació de qualsevol forma de treball forçós o realitzat sota coacció.
5. Les empreses han de donar suport a l’eradicació del treball infantil.
6. Les empreses han de donar suport a l’abolició de les pràctiques discriminatòries en la contractació i l’ocupació.
Per exemple:
Respondre amb flexibilitat, empatia i solidaritat a l'impacte sobre els treballadors i socis comercials, especialment les petites i mitjanes empreses (PIME). Els seus esforços per limitar l'impacte financer no s'han de fer a costa dels drets i el benestar dels treballadors.
Garantir una continuació estable d'ingressos i beneficis fins i tot amb fórmules flexibles de treball: romandre fora de la feina a causa d'una malaltia, la quarantena o la cura d'un familiar malalt pot comportar pèrdua de salaris o llocs de treball. Garantir la continuïtat dels ingressos en aquests casos, amb especial atenció a les dones treballadores que sovint prenen la càrrega de les cures i de les persones en situacions precàries d'ocupació, com els treballadors mal pagats, els treballadors contractuals i els treballadors sense cap tipus de cobertura de la protecció social.
Els actuals contractes han de ser respectats en la major mesura possible. El compromís amb els proveïdors és essencial per garantir condicions de treball decent en les cadenes de subministrament globals, així com el suport a la continuïtat del negoci, permetent flexibilitat en el lliurament i quotes.
Aplicar els principis de prevenció i assegurar un ambient de treball segur mitjançant la limitació de l'exposició de l'empleat a coronavirus en el lloc de treball a través de posar en pràctica mesures de protecció personal (higiene de les mans), mesures ambientals (neteja de superfícies) i les adaptacions de treball (tant teletreball com sigui possible, reducció del contacte interpersonal).
Medi ambient
7. Les empreses han de mantenir un enfocament preventiu que afavoreixi el medi ambient.
8. Les empreses han de fomentar les iniciatives que promouen una responsabilitat ambiental més gran.
9. Les empreses han d’afavorir el desenvolupament i la difusió de tecnologies respectuoses amb el medi ambient.
Per exemple:
Animar al teletreball i les reunions virtuals, que poden reduir els impactes negatius sobre el medi ambient causats pels viatges. Garantir el seguiment dels impactes ambientals positius del teletreball i les reunions virtuals de la seva petjada de carboni per tal d'avaluar quines pràctiques podrien ser encoratjats a llarg termini per reduir les emissions.
En un període molt curt de temps, la crisi COVID-19 ha tingut un impacte positiu sobre el medi ambient mitjançant la reducció de les emissions globals de carboni. Tot i que els desplaçaments sens dubte es recuperaran, animem els viatgers a considerar les opcions de viatge menys perjudicials per al medi ambient, com els viatges en tren, i l'ecoturisme, que pot suportar els ecosistemes i els mitjans de vida locals.
Anti-Corrupció
10. Les empreses han de treballar contra totes les formes de corrupció, incloent-hi l’extorsió i el suborn.
Per exemple:
Generar confiança a través de la comunicació i les polítiques que siguin coherents, inclusives i transparents.
Assegureu-vos que els productes i serveis es distribueixen i es venen d'una manera ètica.
Noves orientacions per als que treballen a la banca, assegurances i finances:
Les empreses i les seves direccions financeres poden treballar juntament amb els bancs i inversors per assegurar la continuïtat del negoci i mitigar l'impacte de la pandèmia en les operacions, especialment quan hi ha un risc de pertorbació dels productes i serveis essencials, inclosos en les indústries alimentàries i de logística de salut.
Els bancs poden fer línies especials de crèdit disponibles i relaxar els terminis d'amortització dels productes de crèdit existent per a la majoria de les poblacions en risc i les empreses que ofereixen productes i serveis essencials.
Els bancs comercials i de desenvolupament poden estructurar instruments financers combinats que aprofiten els fons filantròpics i dels donants i les inversions d'impacte per finançar empreses comercials que donen suport a les activitats de prevenció i mitigació crítiques requerides per la crisi.
Les companyies d'assegurances poden assegurar els pagaments de sistema i sense fissures de les prestacions d'invalidesa i assegurança d'atur a curt termini per als empleats i altres treballadors afectats per COVID-19.
Cura de la salut i les companyies d'assegurances de salut poden treballar junts per alleujar la càrrega financera dels pacients que requereixen cures crítiques associats amb el brot.
Els inversors poden relaxar terminis d'amortització temporals per als productes de renda fixa en circulació per a les empreses que ofereixen productes i serveis essencials.
Els inversors d'impacte poden invertir en empreses comercials que donen suport a les activitats de prevenció i mitigació crítics necessaris per a la resposta COVID-19.
Altres accions que personalment i corporativa podeu prendre:
Donar suport l'esforç mundial, contribuint al Fons de Resposta Solidària COVID-19 que ha estat creat per donar suport a l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i els seus socis en un esforç massiu per als països ajudar a prevenir, detectar i gestionar COVID-19 - especialment aquells en què la les necessitats són majors. Crear consciència mitjançant l'intercanvi d'informació de l'OMS sobre les precaucions i altres mesures preventives.
Xavier López és el director general a qui pertoca dins l’organigrama de la Generalitat de Catalunya liderar bona part de les polítiques públiques de foment de la Responsabilitat Social. Des
Text de la presentació de Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat, a la publicació Bones Pràctiques de Responsabilitat Social Aquesta publicació pretén reconèixer el paper actiu i compromès que porten
Amb la voluntat de mostrar com responen les empreses compromeses davant la crisi del coronavirus, Respon.cat ha elaborat un recull de vídeos amb propostes, bones pràctiques, crides o altres iniciatives
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Cercador
Propers esdeveniments
EMPRESES MEMBRES
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
"Una part del pensament trascendent en la gestió empresarial"
“És la manera d'entendre el paper de l'empresa dins la societat, que determina els seus objectius, accions i estratègia”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Que el progrés econòmic vagi acompanyat de progrés social i equilibri territorial”
“La responsabilitat empresarial comença per la responsabilitat i el compromís personal amb la societat i les persones que ens envolten”
“Més capacitació i responsabilitat es pot captar i manifestar a l’empresa, i més si està ben gestionada”
“L'RSC és el nostre ADN”
“Com podem incidir des de Respon.cat en l’àmbit educatiu?”
“Ara més que mai RESPON per una Responsabilitat Social oberta a tothom”
“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”
“La nostra organització ha de ser una part harmoniosa d'un sistema més ampli: un món que podem contribuir a fer millor a través de les persones i el medi ambient”
“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”
“Tan de bo la filantropia arribi cada cop més lluny”
“Formar, investigar i transferir coneixement per transformar les persones, les organitzacions i la societat cap a la responsabilitat social i la sostenibilitat”
Ser socialment responsable no és una qualitat, és una obligació.
“Ètica i filantropia”
“El paper de l’empresa és el desenvolupament harmoniós de la societat. L’empresa ha de decidir anar més enllà del benefici econòmic i comprometre’s amb les tres potes del desenvolupament sostenible”
“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”
“Fer bé la feina i fer el bé amb la feina que desenvolupem”
“La majoria de marques no importen a la gent. No poden continuar basant la competitivitat en eines tradidicionals. Ja no n'hi ha prou de dir el que fan, han de fer el que diuen i convertir l'RSE en un valor competitiu i eix transformador”
“Hem d’entendre que la societat, cada cop menys, acceptarà una empresa que no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”
"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."
“L’RSE no es limita a l’acció, també és un marc des d’on repensar la societat”
“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromís des de dalt fins a baix”
“Tothom som corresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”
“Després de la superació de la crisi empresarial, ara toca impulsar la Responsabilitat Social sense excuses”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Responsabilitat Social permanent, 365 dies l’any”
“Compromís compartit per a la transformació social”
“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”
“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”
“Ha sido una jornada muy enriquecedora, de diálogo y cambio de impresiones, la esencia de la RSC”
“Una part de l'ADN de l’empresa i un compromís amb la societat”