La cultura de l’RSE i la cultura de la mediació han de fusionar-se dins les empreses
Ahir va tenir lloc la jornada "Mediació i RSE: com resoldre conflictes des de l'RSE", coorganitzada per la Cambra de comerç de Barcelona i Respon.cat en el marc del Dia Europeu de la Mediació.
La jornada va comptar amb ponents de primer nivell que van captivar el públic assistent i van aportar una mirada molt realista des de la seva experiència tant del món de la mediació i els arbitratges com de l'RSE.
La cultura de l'RSE i la cultura de la mediació han d'estar alineades dins les empreses i les organitzacions. Amb aquesta jornada es va voler aprofundir en la dimensió compartida d’aquestes dues disciplines tan interessants per a les organitzacions que vulguin desenvolupar-se de manera harmònica i sostenible en els propers anys.
En la jornada es va comptar amb quatre ponents excepcionals en ambdues matèries: Mediació per a la resolució de conflictes i Responsabilitat Social Empresarial.
D'esquerra a dreta: Raquel Alastruey, Joan Francesc Pont i Manel Canyameres
La primera intervenció en la taula rodona “Tres mirades des del coneixement i l’experiència en la resolució de conflictes” va ser a càrrec de Raquel Alastruey, magistrada de l’Audiència Provincial de Barcelona i vicepresidenta de GEMME Espanya, una convençuda de l’eficàcia de la mediació en la resolució de conflictes que, avalada per anys d’experiència, posa sobre la taula el temps, el desgast i l’esforç econòmic que suposa, per al sistema i per a l’usuari, un procés judicial davant la simplicitat i eficàcia dels resultats de la mediació. Joan Francesc Pont, vicepresident tercer de la Cambra de Comerç de Barcelona i membre de la Cort Arbitral de Catalunya, apunta en la mateixa direcció quan afirma que en darrer terme un procés judicial no aporta una solució real, sinó que és la resposta legal que donarà un jutge a partir de la percepció d’aquest condicionada pel plantejament que s’ha fet del conflicte i pel seu entorn vivencial. Un dels avantatges que subratlla dels arbitratges davant els litigis és la possibilitat que donen els primers de seure les parts en espais informals, cosa que permetrà una millor comprensió mútua i en conseqüència afavorirà de manera indiscutible l’acord amigable en què les parts sempre hi sortiran guanyant. Manel Canyameres, advocat i mediador especialitzat en empresa i patrimoni, se suma a la defensa de la mediació pels molts guanys que suposa per a totes les parts, entre els quals destaca la millor acceptació dels acords donat que no es perceben com una imposició externa sinó que s’entomen com una decisió pròpia ja que s’ha estat partícip durant tot el procés. Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat i especialista en l’RSE de les organitzacions públiques i privades, va tancar l’acte recordant que els conflictes estan presents en la societat i en les empreses, i les organitzacions han de tenir la capacitat de gestionar aquesta complexitat en clau d’RSE, amb solucions que afegeixin valor i contribueixin a construir un teixit empresarial basat en la cultura del diàleg. Canyelles va citar una frase de l’Ideari Respon.cat de la Responsabilitat Social que resumeix molt bé el missatge: “aspirem a ser organitzacions positives amb persones positives”.
Un dels aspectes que va generar més debat entre el públic és el cost de la mediació. Des de la taula d’experts es va respondre sense dubtes que aquest sempre és menor que el cost d’un procés judicial i que sota una òptica d’RSE l’empresa és qui ha d’assumir aquest cost, ja que el retorn és indubtable i no solament des del punt de vista econòmic, sinó també reputacional i de prestigi.
Va inaugurar la jornada Narcís Bosch, director gerent del Consell de Cambres de Comerç de Catalunya, afirmant que la resolució de conflictes sota la lògica de l’RSE passa de manera inexcusable per un plantejament de mediació.
El president del Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya, membre del Consell Social de Respon.cat, parla sobre frau i corrupció aquest dijous a les 13h. Un dels Focus
Aquest dissabte 3 de febrer va tenir lloc el primer dia del “Simposi Interioritat Compromesa”, organitzat per la Plataforma País Conscient: “el país creix quan les persones creixen”. El presdent d’Alqvimia,
Corresponsables organitzarà el proper 4 d’octubre la Jornada Corresponsables “Organitzacions saludables i laboralment responsables”. Respon.cat hi participarà reflexionant sobre quines són les “Claus per impulsar la gestió responsable de persones”
Iniciativa empresarial per al desenvolupament de la responsabilitat social a Catalunya
Cercador
Propers esdeveniments
EMPRESES MEMBRES
"Una part del pensament trascendent en la gestió empresarial"
“Ètica i filantropia”
“La responsabilitat empresarial comença per la responsabilitat i el compromís personal amb la societat i les persones que ens envolten”
“Ha sido una jornada muy enriquecedora, de diálogo y cambio de impresiones, la esencia de la RSC”
“La nostra organització ha de ser una part harmoniosa d'un sistema més ampli: un món que podem contribuir a fer millor a través de les persones i el medi ambient”
“Després de la superació de la crisi empresarial, ara toca impulsar la Responsabilitat Social sense excuses”
“És la manera d'entendre el paper de l'empresa dins la societat, que determina els seus objectius, accions i estratègia”
“Compromís compartit per a la transformació social”
“Tan de bo la filantropia arribi cada cop més lluny”
“Cal treballar per incrementar el nivell ètic de la classe empresarial. RSC, eina que condueix a tot un canvi organitzacional en benefici de persones i medi ambient”
“Ara més que mai RESPON per una Responsabilitat Social oberta a tothom”
“Tothom som corresponsables del que passa al nostre entorn i al món en general, hem de comunicar el que fem per donar exemple”
“El paper de l’empresa és el desenvolupament harmoniós de la societat. L’empresa ha de decidir anar més enllà del benefici econòmic i comprometre’s amb les tres potes del desenvolupament sostenible”
“Malgrat tot, estem al bon camí i queda molt per recórrer. Avancem!”
“Formar, investigar i transferir coneixement per transformar les persones, les organitzacions i la societat cap a la responsabilitat social i la sostenibilitat”
“Compromís per a tothom. Cal donar una mica. Simplement és el cal fer-ho. Compromís des de dalt fins a baix”
“Responsabilitat Social permanent, 365 dies l’any”
Ser socialment responsable no és una qualitat, és una obligació.
"La Responsabilitat Social és un dels valors i principis bàsics del nostre sistema de gestió. L’entenem com un eix transversal que implica tots els nivells de l’organització i se centra en l’aportació de valor pels nostres grups d’interès."
“Com podem incidir des de Respon.cat en l’àmbit educatiu?”
“Més capacitació i responsabilitat es pot captar i manifestar a l’empresa, i més si està ben gestionada”
“L’RSE no es limita a l’acció; també és un marc des d’on repensar la societat”
“El benefici social ha d’estar en l’ADN de qualsevol empresa que es consideri saludable”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”
“Fer bé la feina i fer el bé amb la feina que desenvolupem”
“L'RSC és el nostre ADN”
“Que el progrés econòmic vagi acompanyat de progrés social i equilibri territorial”
“Gent i empreses amb valors, ètica i responsabilitat és futur”
“La empresa pasa a ser una entidad activa y colaborativa con la sociedad y el medio ambiente. Un tejido empresarial sostenible genera una producción similar y un consumidor consciente, dando prioridad a éstas a la hora de comprar”
“Hem d’entendre que la societat, cada cop menys, acceptarà una empresa que no sigui coherent i socialment responsable, i aquest ha de ser un dels motius per a les empreses que encara no hi creuen”
“L’RSE no es limita a l’acció, també és un marc des d’on repensar la societat”
“Una part de l'ADN de l’empresa i un compromís amb la societat”
“La majoria de marques no importen a la gent. No poden continuar basant la competitivitat en eines tradidicionals. Ja no n'hi ha prou de dir el que fan, han de fer el que diuen i convertir l'RSE en un valor competitiu i eix transformador”
“Educació, sensibilització i compromís ètic de les empreses”